Om snus

Selv om snus er mindre farlig enn sigaretter, er det mange grunner for å slutte og snuse. Snus påvirker blodtrykket og medfører økt risiko for enkelte sykdommer. En del studier viser at snusing øker risikoen for overvekt og diabetes, kreft i bukspyttkjertelen og gir generelt dårligere tann- og munnhelse.

Hva skjer når man slutter å snuse? I og med at snus inneholder nikotin, kan du få problemer med abstinens og humørsvingninger i begynnelsen når du prøver å slutte. Denne perioden med nikotinsug og andre abstinenssymptomer varer ofte ikke veldig lenge, men er klart vanskelige så lenge de varer. Etter hvert avtar symptomene og du kommer til å se stor forskjell og merke at helsen din påvirkes positivt i stadig større grad. Begynner du å trappe ned i dag, starter du på et bedre liv – steg for steg.

Fakta om snus

  • Mange som slutter å røyke, bytter ut røyken med snus. Det følger med en viss helsegevinst, men snus er ikke så ufarlig som man kan tro.
  • Helsen blir bedre når man slutter med snus, både når det gjelder munnen og hjertet.
  • Det er ofte vanskelig å slutte å snuse fordi en som snuser får i seg betydelig mer nikotin enn en som røyker, er avhengigheten verre å bryte fordi nikotinsuget blir sterkere.

Tre grunner til at du føler deg bedre når du slutter å snuse:

Humøret ditt blir mer stabilt

I og med at snus inneholder nikotin, kan du få problemer med nikotinsug og humørsvingninger i begynnelsen når du prøver å slutte. Denne perioden med nikotinsug og andre abstinenssymptomer varer ofte ikke veldig lenge, og du kommer til å merke en markant forskjell på humøret ditt og hvordan du påvirkes av ytre faktorer når du får kontroll over nikotininntaket ditt.

Hjertet ditt jobber lettere

Hjertefrekvensen synker og blodkarene utvider seg når du slutter å snuse. Det virker kraftig inn på helsen, og du kommer ganske raskt til å føle deg bedre.

Munnen din blir friskere

De som snuser får ofte hardt og betent tannkjøtt. Det går ofte raskt tilbake når man slutter med snus. PH-innholdet i munnhulen kommer i balanse og tennene får det bedre. Og – du lukter ikke snus lenger. Og det er det kanskje noen rundt deg som setter pris på.

tips

Verd å tenke på når du slutter med snus

  • Sett deg mål og delmål.
  • Gi deg selv en belønning når du når dem.
  • Hvis det er vanskelig å venne seg til å ikke ha en snus i munnen, så prøv med et nikotinfritt alternativ.
  • Fortell de rundt deg at du har tenkt å slutte og trenger støtte.
  • Prøv å finne en ny, sunnere vane. Det kan gjøre det lettere å bryte med den gamle.
  • Reduser bevisst tiden med snus i munnen. Øv deg på at det er tomt under leppen.

Holder røyksuget på å vinne?

Bruk Panic Button eller chat med våre veiledere!


Panic

Chat